GERTRUD STAVLING - Bildkonstnär
UTBILNINGAR
Möbelarkitektutbildening hos Carl Lyberg Bondesson åren 1936 - 1940
Målarskolorna Edvind Ollers, Otte Sköld och Isaac Grünewald
Skulpturskolan Lena Börjesson åren 1942 - 1945
Mommartre-ateljén i Paris år 1945
Konstfacksskolan åren 1953 - 1954, dekorativ målning
Studie- och arbetsresor i Frankrike, Italien, Grekland, Spanien,
England, Holland, Belgien, Norge, Tunisien, Marocko och Israel
JURYBEDÖMDA UTSTÄLLNINGAR
Vårsalongen i Stockholm 1963,1964, 1965 och 1970
Spånga Konstförening 1964, 1965, 1966, 1967 och 1970
Jönköpings Museum 1967
Gotlands Konstförening 1963, 1964, 1965, 1966 och 1968
Järfälla kommun 1968
Hemse kommun, Gotland 1968
Kalmar Museum 1976
SEPARATUTSTÄLLNINGAR
Galleri Aesthetica i Stockholm 1961 och 1968
Smålands Museum i Växsjö 1966 och 1975
Västerviks Konstmuseum 1972
Galleri Entremonde i Paris 1972 och 1977
Galleri De Unga i Stockholm 1975, 1986 och 199
Galleri Uddenberg i Göteborg 1977
Smålands Konstarkiv i Värnamo 1972 och 1992
Varbergs Museum 1978
Galleri Nordvästan i Helsingborg 1979
Sveagalleriet i Stockholm 1980
Eksjö Museum 1981
Kulturnämnden i Varberg 1983
Kulturnämnden i Halmstad 1983 ocjh 1987
Konsthallen Kavaletten i Uppsala 1989
Konstpalatset i Stockholm 1993
Lidingö stadshus 1994 och 2000
Utställningssalongen i Stockholm 2003
Konsthallen i Varberg 2004
SAMLINGSUTSTÄLLNINGAR
Konst i skolan 1962 - 1964
Östersunds konstklubb 1964
Cité Internationale des Arts i Paris 1971 och 1977
Västerorts kulturkommité i Stockholm 1974, 1975 och 1976
Nordiskt kulturcentrum Plaisiren i Stockholm 1976
Grand Palais i Paris 1978
Eksjö, Vetlanda, Nässjö och Tranås museer 1979
Konstfrämjandet i Stockholm 1981 och 1987
Svenska konstnärers medlemsutställning i Stockholm 1981 och 1986
Futura i Stockholm 1982 och 1983
Sveagalleriet i Stockholm 1982
Eksjö museum Julsalongen 1982 och 1983
Södertälje konsthall "Sju surrealister" 1989
Svenska Konstnärinnor, Lidingö stadshus 1995
Galleri Beckman i Stockholm 1997
Svenska Konstnärinnor, Medborgarhuset i Stockholm 1998
STIPENDIER
Statens stipendium 1970, 1971, 1975, 1976, 1977, och 1978
Nunsku 1972
Konstnärsnämnden (årligt pensionsbidrag)
REPRESENTATION, representerad i
Växsjö Museum
Småland Konstarkiv
Vetlanda Museum
Eskilstuna Konstmuseum
Who´s Who in the World 1976 -1977
Svenska lexica för konst (5 st)
RECENTIONER
INTERNATIONAL; HERALD TRIBUNE;
tuseday June 13 1972 Around the Paris Galleries (...)
GETRUD STAVLING
Galleri Entremonde 50 Rue Mazarine, Paris 6 to June 15.
Swedish painter Gertrud Stavling uses machiney both in its pristine state and reduced
to junk in order to produce paintings that are ultimately well constructed compositions.
She likes the maschines and the objects that she paints and does not use then to make
any particulat statement, ethet sociolagical or philosphical.
The results is neither surrealist or truly realist, but something on the middle ground
of imagination.
"Carrefour" den 19 maj 1977
Översättning från franskan;
Bör man, á propos denna svenska artist, tala om surrealism eller om hyperrealism ?
Sanningen att säga förenar si de två hos henne med, för det som är av karaktären,
något ekologiskt; Gertrud Stavling, det är alltså tre oskiljaktiga kvaliteter.
För det första - "hyperrealism" - ett arbete med en fulländning utan like. som vittnar om
lika mycket tålamod som skicklighet: stor grafisk precision och mycket stickande färger i
framvisandet av en oförnuftig maskinarkitektur (hon har velat få oss att tänka på Beaubourg ?),
ställda mot fotspår av en kultur med ett mänskligt ansikte:
därefter, och man berör redan allegoriens domäner; "surrealism" dessa närmanden t.o.m. mellan
en framtid av fantasi och symboler av ett naturligt liv såsom båtar och nät, lämnade vind för våg
på stränderna: efter oss syndafloden.
Och slutligen dessa bilkyrkogårdar, dessa samlingar av rester, dessa stoar avlastningar av livsavfall
som, alltid belägna på öde stränder, på ett påtagligt sätt uttrycker " den ekologiska ångesten", som
i själva verket går runt ?? och t.o.m. det politiska schemat, men som Gertrud Stavling uttrycker med
äkthet, som räcker för att berättiga den sällsynta formella hållningen hos alla de senaste arbetena.
När "budskapet" också är politiskt perfekt och uttryckt för eftertanke, som uttrycker en verklig ångest;
kan man förbigå några militanta naivister.
Denis Roger
|